Web-Design-Advice_1.jpg

درخواست پیش فاکتور یا پروفرما از فروشنده

باید در مورد تمام مسائل مهم مثل قیمت، نوع حمل، روش و زمان‌بندی پرداخت، نوع بیمه، زمان ارسال کالا، ضمانت های مورد نظر و … با فروشنده مذاکره کنید و نهایتاً این مذاکرات به صدور پیش فاکتور یا پروفرما منجر خواهد شد.

در مسیر درخواست پروفرما باید با مفاهیم و اصطلاحات زیادی آشنا شوید که در ضمیمه ی گام سوم منتشر کردیم. (پس مسیر نسبتا طولانی تا گام چهارم داریم و باید کمی صبور باشید)
پیش فاکتور یا پروفرما چیست؟

پروفرما همان پیش فاکتور است! و صد البته که در امر واردات سندی مهم تلقی میشود و برای ثبت سفارش، گشایش اعتبار و ترخیص کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بعضی اطلاعات درج شده در پروفرما حروف اختصاری هستند که به‌زودی با آن‌ها آشنا می‌شوید.
چه مواردی باید در پروفرما مشخص شوند؟

در پروفرما علاوه بر نام، نشانی و شماره تماس فروشنده و خریدار به موارد زیر اشاره می‌شود:

    توضیحات مربوط به محصول (Description) شامل توصیف دقیق کالا از جمله آلیاژ، رنگ، ابعاد، شماره سریال، مدل و …
    نام کشور سازنده (Origin)
    تعداد محصول یا مقدار آن بر اساس واحدهای استاندارد (کیلوگرم، متر، لیتر و …) (Quantity یا اختصارا QTY)
    قیمت هر واحد از محصول بر اساس ارز مورد نظر (Unit Price)
    قیمت کل (Amount)
    نحوه ی ارسال کالا (Shipment) که می‌تواند بصورت دریایی، ریلی، زمینی یا هوایی باشد.
    نوع اینکوترم مورد توافق (Incoterms) که در ضمیمه ی گام سوم (همین بخش) با آن آشنا می‌شوید.
    نحوه ی پرداخت پول یا Payment که در ضمیمه گام سوم توضیح خواهیم داد. (مثل اعتبار اسنادی،حساب باز یا برات)
    مدت اعتبار پروفرما (Validity Date) و تاریخ صدور آن (Performa Invoice Date)
    بیمه و شرکت ارائه دهنده‌ی آن (Insurance)
    نام بانک و شماره حساب فروشنده برای پرداخت وجوه
    زمان‌بندی ارسال کالا و سررسیدهای پرداخت
    نام شرکت حمل‌کننده‌ی کالا (ممکن است در زمان ارسال پروفرما مشخص نداشته باشد، پس جزو موارد ضروری نیست)
    مُهر رسمی شرکت به‌ همراه نام فرستنده و امضا

یک نکته‌ی مهم!

برای ترخیص کالا باید مجموعه‌ای از مدارک را آماده کرده باشید که بیشتر آن‌ها توسط فروشنده آماده می‌شود (مثلاً فاکتور نهایی، پکینگ، گواهی مبدا، گواهی بازرسی COI، بارنامه یا راه نامه و …) اما خیلی وقت‌ها این مدارک آماده نمی‌شوند و محموله در گمرک می‌ماند، پس ترجیحاً از فروشنده یک تاییدیه مبنی بر توانمندی او در تکمیل و ارسال مدارک بگیرید تا جلوی مشکلات احتمالی را بگیرید.

مقالات پیشنهادی