Web-Design-Advice8.jpg

محاسبه‌ی دقیق هزینه های واردات یک کالا

میتواند پیش از دریافت پیش فاکتور و پس از دریافت کامل اطلاعاتی چون قیمت محصول، نوع حمل و نحوه ی پرداخت انجام شود.
برای واردات از چه نوع ارزی استفاده می‌کنید؟

برای واردات باید ارز تهیه کنید و پولی که برای آن پرداخت می‌کنید، یکی از پارامترهای مهم در محاسبه‌ی هزینه های واردات است، پس در ادامه انواع ارزهای رایج در ایران را بررسی می‌کنیم. (گاهی دسترسی به بعضی انواع ارز ممکن نیست)

ارز آزاد از صرافی‌ها و بانک تهیه می‌شود و قیمت آن در بازار و متناسب با شرایط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

ارز مبادلاتی توسط دولت عرضه می‌شود و قیمت پایین‌تری دارد اما فقط برای تامینِ کالاهای اساسی و واردات از بعضی کشورهای خاص است.

دولت کالاهای وارداتی را بر اساس ضرورت و نیاز کشور گروه‌بندی می‌کند که با توجه به تغییرات زیاد این اقلام و قوانین مربوطه باید آخرین فهرست‌ها و قوانین را بررسی کنید. (در گوگل “لیست کامل کالاها برای اولویت ارزی” را جست و جو کنید)

ضمناً بعضی از کالاهای اساسی و ضروری کشور شامل یارانه می‌شوند یعنی ارزی که به آن‌ها تخصیص داده شده از ارز مبادلاتی هم ارزان‌تر است.

ارز نیمایی فقط برای بعضی از گروه‌های کالایی عرضه می‌شود و برای برخورداری از آن باید پس از ثبت سفارش و انجام مقدمات ( شامل درخواست تامین ارز و گواهی ثبت آماری از بانک عامل و ارائه تعهد و وثیقه به بانک) در سامانه‌ی نیما درخواست خود را ثبت کنید و صرافی‌ها درخواستتان را می‌بینند و قیمتِ خود را پیشنهاد می‌کنند (مثلاً دلاری X تومان)؛ از میانِ موارد پیشنهادی یکی را به دلخواه انتخاب می‌کنید و پس از واریز ریالی وجه به حساب صرافی، آن‌ها مبلغ ارزی را به فروشنده واریز می‌کنند.

ارز حاصل از صادرات برای آن‌هایی است که درآمد ارزی دارند و از همان درآمد برای واردات کالا استفاده می‌کنند.
فهرست تمام هزینه های واردات کالا

در ادامه تمام هزینه های واردات کالا را بررسی می‌کنیم، البته از هزینه‌های جزئی مثلِ خرید تمبر، تماس با فروشندگان، مراجعات حضوری و … صرف نظر کردیم.
۱- هزینه های ثبت سفارش و اخذ مجوز (در صورت نیاز)

در زمان تدوین این مقاله، هزینه‌ی ثبت سفارش معادل نیم هزارمِ مبلغ سفارش در پیش فاکتور است.

کالاهایی که واردات‌شان به اخذ مجوزهای دولتی نیاز دارد، معمولاً شامل هزینه‌های اضافی می‌شوند که به نهادهای مربوطه پرداخت می‌شود.
۲- پرداخت وجه به فروشنده در ازای خرید کالا (ارزش مبادله‌ای کالا)
۳- کارمزد پرداخت وجه به فروشنده

زمانی که از روش پرداخت نقدی حواله ای یا TT (در بخش مربوطه توضیح داده شد) یا اعتبار اسنادی (LC) استفاده می‌کنید باید مبالغی را به‌عنوان کارمزد به بانک پرداخت کنید؛ در مورد این هزینه‌ها باید از بانک مورد نظرتان استعلام بگیرید.

ضوابط گشایش اعتبار اسنادی در بانک سپه :

https://www.banksepah.ir/322

ضوابط گشایش اعتبار در بانک توسعه صادرات :

https://www.edbi.ir/general_content/583688/583688.htm

ضوابط گشایش اعتبار در بانک سرمایه :

https://sbank.ir/general_content/16870/16870.htm

ضوابط گشایش اعتبار در بانک شهر :

http://shahr-bank.ir/general_content/76823/76823.htm
۴- هزینه حقوق ورودی کالا

برای محاسبه ی حق ورودی گمرک لازم است ارزش CIF کالای خود را محاسبه نمایید.
چگونه ارزش CIF کالا را محاسبه کنیم؟

اصطلاحی بنام ارزش CIF کالا وجود دارد که در فارسی به آن “سیف” هم گفته می‌شود؛ CIF کلمه ی اختصاری شامل سه کلمه‌ی لاتین قیمت، بیمه و هزینه حمل است و بصورت زیر محاسبه می‌شود:

ارزش CIF کالا = مبلغ پرداختی توافق شده برای کالا در هنگام تحویل (در هر نقطه که تحویل میگیرید، چه پرداخت نقدی باشد و چه نسیه) + هزینه‌ی حمل تا اولین مرز ایران + هزینه‌های بیمه

عدد بدست آمده به دلار است و باید در نرخ رسمی ارز (نرخ رسمی نه نرخ بازار) ضرب شود تا ارزش ریالی CIF کالا محاسبه شود.
چگونه حقوق ورودی کالا را محاسبه کنیم؟

به جداول کتاب قوانین واردات و صادرات مراجعه کرده و حقوق ورودی کالای مورد نظر را پیدا کنید.

نکته: با توجه به ناپایداری قوانین و تغییراتِ لحظه‌ای، به اعداد این قسمت دقت نکنید و صرفاً با روش محاسبه آشنا شوید چون پیدا کردن اعداد کار سختی نیست و آن‌ها را با یک جست‌وجوی ساده در گوگل پیدا می‌کنید.

حقوق ورودی در حقیقت جمع دو عدد است، یکی از آنها ۴ درصد حقوق گمرکی است که برای همه‌ی کالاها همان ۴ درصد محاسبه می‌شود و عدد دوم سود بازرگانی است. پس اگر حقوق ورودی کالایی ۳۲ درصد باشد، چهار درصد از آن برای حقوق گمرکی و ۲۸ درصد آن برای سود بازرگانی است.

در حال حاضر ورود کالاهای لوکس ممنوع است اما زمانی سود بازرگانی کالای لوکس دو برابر بود (در گروه‌بندی کالایی کالاهای لوکس مشخص هستند) و در این حالت اگر حقوق ورودی یک کالای لوکس ۳۲ درصد باشد، ۲۸ درصد آن سود بازرگانی است که باید در دو ضرب شود (۵۶) و با اضافه شدن چهار درصد حقوق گمرکی،‌ مجموعِ حقوق ورودی آن کالا ۶۰ درصد ارزش CIF می‌شود.
۵- مالیات بر ارزش افزوده (در حال حاضر ۹ درصد)

درصد مالیات بر ارزش افزوده همه ساله اعلام شده و روی مجموع حقوق ورودی و ارزش CIF اعمال می‌شود، یعنی:

مبلغ پرداختی بعنوان مالیات = (ارزش CIF کالا + حقوق ورودی که در بخش قبل محاسبه شد) x درصد مالیات بر ارزش افروده (مثلا نه درصد)
۶- مالیات علی‌الحساب (فعلا ۴ درصد)

میزان این مالیات در حال حاضر چهار درصد است و با ضرب آن در  مجموع ارزش CIF کالا و عوارض گمرکی محاسبه می‌شود، ضمناً تولیدی‌های دارای پروانه بهره‌برداری و شرکت‌های دارای گواهی‌ خوش‌حسابی از پرداخت آن معاف هستند. (در قوانین حدید پیگیری کنید)
۷-سهم هلال احمر و سایر نهادها

هنگام ورود کالا باید مبلغی را به‌عنوان سهم هلال احمر پرداخت کنید، همچنین ورود بعضی کالاها (همچون سیگار) نیازمند پرداخت سهم به نهادهای دیگری هم هست که در شرایط ورود آن کالا اعلام می‌شود.

برای محاسبه‌ی سهم هلال احمر یا نهادهای دیگر، باید سهم نهاد مربوطه را در مبلغ تعیین شده بعنوان حقوق ورودی (محاسبه شده در هزینه‌ی شماره ۴) ضرب کنید؛ مثلاً در حال حاضر سهم هلال احمر یک درصد است که با ضرب آن در حقوق ورودی کالا، هزینه‌ی شماره ۷ محاسبه می‌شود.
۸- هزینه های بیمه و حمل و نقل

هزینه های حمل و نقل: برای انتقال کالا از نقطه ی تحویل تا اولین مرز ایران باید از خدمات شرکت‌های باربری استفاده کنید که هزینه‌ی آن بر اساس روش حمل (ریلی، زمینی، هوایی، دریایی) متغیر است.

اگر در مسیر حمل و نقل محموله، استفاده از ناوگان‌های حمل و نقل ایرانی امکان‌پذیر باشد و از شرکت‌های باربری خارجی استفاده کنید (نیازمند مجوز راه‌ و ترابری است) باید ده درصد از هزینه‌ی حمل و نقل به عنوان عوارض پرداخت شود.

هزینه‌های بیمه‌ی باربری: این هزینه‌ها بر اساس نوع بیمه متفاوت هستند و ترجیحاً از یک بیمه‌ی معتبر استفاده کنید چون در صورت بروز حادثه، کشتی‌رانی خسارتی پرداخت نمی‌کند.
۹- هزینه‌های بازرسی

خریدار برای اطمینان از صحت و کیفیت محموله‌ی ارسال شده می‌تواند از گزارش‌های بازرسی استفاده کند که هزینه‌های آن معمولاً برعهده‌ی خریدار است.

دقت کنید که ترخیص کالاهای مشمول استاندارد به برگه‌های بازرسی (متناسب با نوع محصول) نیاز دارد و عملیات بازرسی می‌تواند در داخل ایران یا کشور مبدا باشد، چون اداره‌ی استاندارد ایران بسیاری از گواهی‌های بازرسی بین‌المللی را قبول می‌کند اما حتماً از قبل استعلام بگیرید.

برای محاسبه‌ی هزینه‌های بازرسی نمی‌توانیم کمکی کنیم چون کاملاً وابسته به نوع محصول و بازرسی‌هایی است که اداره‌ی استاندارد تعیین می‌کند اما برای اطلاع از تعرفه‌ی آزمایش‌های استاندارد ایران می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید (برای بازرسی در ایران):

http://www.isiri.gov.ir/portal/home/?94651

برای کالاهایی که تعداد آن ها کم‌تر از ۵ عدد و ارزش آنها کمتر از ۳۰۰۰ دلار باشد، نیازی به اخذ مجوز استاندارد نیست. (این اعداد ممکن است تغییر کرده باشند)
۱۰- هزینه های انبارداری + دموراژ

پس از رسیدن کالا به گمرک ایران، معمولا استقرار کالا برای چند روز اول رایگان است و در صورت طولانی شدن فرآیند ترخیص باید هزینه های انبارداری و احتمالا دموراژ پرداخت شود، این هزینه‌ها در ورودی‌های مختلف گمرکی فرق می‌کنند.

معمولاً تعرفه های انبارداری قابل توجه نیستند (مگر در توقف‌های طولانی یا برای محموله‌های بزرگ و خطرناک) و در لینک زیر می‌توانید تعرفه های انبارداری در ورودی‌های گمرک ایران را ببینید:

https://www.egclearance.com

اگر محموله‌ی وارداتی تا یک تاریخ معین ترخیص نشود شاملِ هزینه‌ی دیگری با نام دموراژ می‌شوند که برای جبران خسارتِ تاخیر در تحویل کانتینر هستند، لینک زیر حاوی تعرفه‌های دموراژ است :

https://rabinmarine.com/portfolio-items
۱۱- هزینه ی صدور ترخیصیه و حق توقف کالا

یکی از اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا، برگه‌ی ترخیصیه است که تسویه حساب خریدار با شرکت حمل و نقل را ثابت می‌کند (Delivery Order)؛ صدور این برگه‌ هزینه‌ی قابل توجهی ندارد.
۱۲- هزینه ی حمل و نقل نهایی پس از ترخیص کالا

بعد از ترخیص کالا  باید آن را به محل دیگری منتقل کنید که متناسب با حجم و نوع کالا و طول مسیر و روشِ حمل، هزینه‌های آن تعیین می‌شود.

مقالات پیشنهادی